Skip to content

Hva kreves det av din bedrift for å komme i gang med Inbound

Inbound er en metodikk som har klare definerte steg, og for å lykkes med inbound er det nødvendig å gjennomføre alle stegene. Dessverre slurver alt for mange bedrifter med dette og dermed uteblir resultatene. 

For å oppnå resultater kreves det med andre ord både kompetanse i tillegg til plattform/ software. Her finnes det mange leverandører, hvor Hubspot bl. annet er blitt et av markedets mest populære på bakgrunn av funksjonalitet og brukeropplevelse.

Selve metoden består av følgende elementer: 

Skjermbilde 2022-11-22 kl. 19.18.17

Her er de viktigste elementente som må plass: 


1) Bygg dine personas:

Uansett om du markedsfører deg offline eller online, må du vite hvem du markedsfører deg til. De beste digitale strategiene tar utgangspunkt i detaljerte personas (personas  er sammensatte dybdeprofiler av semi-fiktive personer, hvor hver enkelt personas beskriver en av din bedrifts typiske kunder)

Disse personasene representer jo dine ideal-kunder og kan bli identifisert ved hjelp av blant annet undersøkelser, intervju av målgruppen eller fokusgrupper. Viktig å huske på at denne informasjon må baseres på reel data, og gjetter du hva dine idealkunder er opptatt av, vil strategien gå den gale veien.

Hvilken informasjon du bør samle inn,  avhenger av hvilken bedrift du har.  Er det B2B eller B2C?  Er produktet lavkostnad eller høykostnad med lang beslutningstid?  Produkter med høy kostnad trenger ofte lengre beslutningstid, og det må derfor utarbeides mer omfattende innhold.  

Alt dette må tas hensyn til i utarbeidelsen av dine idealkunder.

2) Identifiser dine mål og digitale markedsverktøy som du vil trenge

Dine markedsmål bør alltid kobles til dine overordnede mål for bedriften. Er et av dine forretningsmål å øke on-line omsetning med 20%, vil ditt mål som markedsfører f.eks bli å generere 50% flere leads via websiden vs fjoråret.

Uansett hva ditt overordnede må er, må du vite hvordan du skal måle de, og enda viktigere, faktisk klare å måle det. (Det betyr at du må ha de riktige digitale markedsverktøyene på plass. 

3 ) Innholdsplan

Innhold er den røde tråden i en digital markedsføringstrategi,  og dere må derfor produsere kvalitetsinnhold (eksempelvis, blogg, e-bøker, faktaark, webinar etc) til hele kundereisen.

Kundereisen deles opp i tre deler: oppmerksomhetsfasen, vurderingsfasen og beslutningsfasen og her må dere utvikle innhold til de ulike fasene.

Dette høres kanskje komplisert ut, men når du kjenner dine idealkunder/personas vet du også hva de vil vite mer om, hvilke spørsmål de stiller seg underveis i kjøpsprosessen og hvilken kunnskap de trenger for å ta en beslutning.

Sett dette sammen i en publiseringsplan hvor du tar med personas, hvilke stadium de er i kjøpstrakten, hvilke CTA action det skal ha, hvem skal skrive innlegget og når det skal publiseres.

4) Oppsett av systemer

Gode tekniske plattform  bør dere ha. Dere kan velge en plattform hvor alle løsningene er inkludert, ellers  bygge på dine eksisterende systemer med de moduler du ønsker. Har selv prøvd flere og det er ingen tvil om at Hubspot scorer høyest på pris og funksjonalitet. 

5) CEO/ Analyse av søkeord

For å bli funnet av potensielle kunder må din bedrift komme på første side i Google. Det betyr at dere må identifisere nøkkelord og bruke disse i innholdsproduksjon både når det skal skrives blogger, og ikke minst innhold på bedriftens hjemmeside.

6) Oppsett av automatisk kvalifisering av leads

For å få avkastning på dine investeringer nevnt over er det svært viktig å ivareta de leads som legger igjen kontaktinfo.

Denne jobben kan også automatiseres, men det kreves at det settes opp et tilpasset løp tilpasset det interessefelt som prospektet viser.

I praksis betyr det at om et prospekt laster ned en e-bok og dermed blir et leads, må han/hun få tilsendt mer relevant info i etterkant innenfor samme temaet hvor du lærer bort det som er relevant for flytte leadset nærmere å kunne for å foreta et kjøp.

7) Beherske Sosiale medier & de ulike kanalene

Dere må beherske sosiale medier og de ulike kanalvalgene for å drive trafikk, kónverteringer og salg.

Det innebærer å skille mellom disse:

1: Betalte kanaler => Her finner vi TV, radio, Print, DM, SEM/betalt søk, remarketing, annonser.

Disse kanalene bruker vi for å skape etterspørsel og oppmerksomhet rundt merkevaren og drive trafikk til egne kanaler.

2: Egne kanaler  => Kanaler bedriften kontrollerer selv; hjemmeside, mobil, blogg, apper, Facebook etc.

I disse kanalene er målet å skape relasjoner til kunder og prospects. Ved å tilby elementer som oppleves som verdifull vil bedriften bygge tillit og etterhvert få leads og følgere som vil bidra til at merkevaren får oppmerksomhet i fortjente medier.

3: Fortjente kanaler=> Sosiale medier; Facebook, twitter, LinkedIn, blogger, etc.

Hvilken roller fyller disse kanalene hos dere i dag?  Hvordan støtter de målsetningene våre mht å skape verdi i kundereisen? Trenger vi å gjøre endringer eller justeringer i kanalvalget vårt?

Dette er hovedpunktene i det som kreves for å komme i gang med denne digitale strategien. 

De fleste bedrifter får hjelp av et Inbound byrå for å komme i gang og bygge kompetanse internt.

Er dette noe som du ønsker å vite mer om, gleder jeg meg til å høre fra deg! 
Book et uforpliktende møte i dag 😃