Skip to content

Hvorfor må du komme i gang med Inbound Marketing?

I dag må du som er markedsfører ha en dyp forståelse for hvordan digital markedsføring fungerer og hvordan du skal møte dine kunder i den digitale kundereisen.

Noe av det som kjennetegner Inbound marketing er blant annet at også bedrifter med begrensede budsjetter kan vokse da kostnaden per salg går ned på grunn av effektiv anskaffelse og bearbeiding av leads.

Inbound Marketing er også virkelig enhver markedsførers drøm da du kan måle alle aktiviteter du gjør, og tallene som sjefen ønsker å se er nå lett tilgjengelig. Jobben med kontinuerlig forbedring av aktiviteter blir også lettere da du til enhver tid vet hva som fungerer og ikke.

Inbound-metoden er rett og slett en metodisk og helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på hele kundereisen (kjøpsprosessen), som de fleste nå vet starter lenge før en potensiell kunde tar kontakt med bedriften.

Inbound marketing bygger med andre ord på tre premisser:

  1. Kommunikasjon basert på kjøperinitiativ (inbound) er mer lønnsomt enn kommunikasjon basert på selgerinitiativ (outbound)
  2. Digitale tiltak er mer kostnadseffektive enn analoge tiltak
  3. Digitale tiltak er mer målbare enn analoge tiltak

Inbound-metodikken er altså en nøye definert steg-for steg prosess med følgende hovedmål:

  1. Øke trafikk til hjemmesiden
  2. Konvertere besøkende til leads
  3. Konvertere leads til kunder
  4. Sørge for at dine kunder blir så fornøyd at de blir dine ambassadører

Produksjon av innhold tilpasset de ulike stegene i kjøpsreisen er den røde tråden og metoden handler om få leads til å oppgi kontaktinformasjon mot å motta premuiminnhold som e-bøker, rapporter, frokostmøter etc.

Åpenbare fordeler:

Inbound marketing har en rekke fortrinn, og åpner muligheter vi tidligere ikke har sett maken til i marketingverdenen.

Ved å implementere markedsføringsmetoden vil du kunne forvente:

  • Kraftig besøksvekst på hjemmesiden
  • Mangedobling av antall leads på kort tid
  • Mye mer effektiv konvertering av leads til kunder
  • Etter hvert kan du redusere mediebudsjettet
  • 100% målbarhet på alle tiltak
  • Full kontroll på avkastning (ROI)
  • På sikt kan du slutte med oppsøkende salg

For godt til å være sant sier du! Nei, det er ikke det. Mange bedrifter har allerede kommet godt i gang og opplever svært gode resultater.

Faktaarket til den ledene leverandøren av CRM,- & Lead-management systemet Hubspot, oppsummerer tallene sine her:

I samarbeid med MIT regnet Hubspot ut et gjennomsnitt på normal leads-økning:

  • 1,5–2x på seks måneder
  • 3,5x på ett år
  • 7x på to år

Vil du vite om dette passer for din bedrift, ta kontakt!

Vi viser deg hvordan Hubspot fungerer slik at du og din bedrift kan ta stilling til om det er et verktøy som passer din bedrift!